Header

Header

zaterdag 22 november 2014

Cakerol met aarbeien(soya)kwark


Cakerol! De ouderwetse Switserse cakerol blijft leuk, heerlijk en ook nog redelijk makkelijk te maken. Natuurlijk is deze variant weer zonder ei, noten en melk!

De kunst is ook hier weer om de cake luchtig genoeg te krijgen. Ik heb mijn favoriete biscuit beslag recept weer gebruikt om de plaatcake te maken en het is goed gelukt. De cake wordt nooit zo luchtig als de versie met eieren, maar dit is toch één van de beste recepten die ik geprobeerd heb! Gelukkig is het niet moeilijk om de plaatcake gaar te krijgen!


Ingrediënten:

Voor de cake:
- 175 gram bloem
- 90 gram kristalsuiker
- 1/2 tl bakpoeder
- 1/2 tl baksoda
- 50 ml zonnebloemolie
- 125 ml handwarm water
- scheutje citroensap

Voor de soyakwark:
- 125 gram alpro soya mild en creamy 'aardbei en rabarber'
- 65 gram soya slagroom (merk alpro of soyatoo)
- sap van een halve sinaasappel
- 3 blaadjes gelatine
- 70 gram witte basterdsuiker

evt. nog wat aardbeienjam voor de vulling

Bereidingswijze:

Maak eerst de cake; verwarm de oven voor op 170 graden boven en onderwarmte. Zeef de droge ingrediënten en meng ze samen. Voeg vervolgens de natte ingrediënten toe en meng dit helemaal goed door elkaar. Het hoort een vrij nat beslag te worden.

Spreid het beslag over een bakplaat bekleed met bakpapier en bak deze voor ongeveer 20 minuten gaar op 170 graden.

Haal de cake uit de oven (check wel eventjes of hij gaar is) en rol hem met behulp van het bakpapier op, laat hem op deze manier afkoelen.


Maak vervolgens de kwarkvulling; week de gelatine in koud water voor in ieder geval 5 minuten. Verwarm ondertussen het sinaasappelsap in een pannetje, doe dit niet te snel. Knijp de gelatine goed uit en meng met het sinaasappelsap (van het vuur af). Laat dit mengsel een beetje afkoelen.

Meng de mild en creamy soya yoghurt met de basterdsuiker en het sinaasappelsap mengsel. Klop vervolgens de slagroom luchtig in 2 minuten en vouw dit voorzichtig door het yoghurtmengsel.

Als de cake afgekoeld is rol je hem voorzichtig weer uit (hij scheurt vrij makkelijk, dus wees voorzichtig!) en smeer je de kwarkvulling er overheen. Als je er ook jam op doet, doe je dit over de kwark heen, andersom is heel vervelend! Rol vervolgens de cake weer stevig op en wikkel hem in het bakpapier om in de koelkast op te stijven. Dit duurt ongeveer 2 uren.


Met jam erbij in lijkt heel mooi, dat ga ik de volgende keer zeker doen. Lijkt toch net wat frisser denk ik!

Groetjes,
Geartsje


1 opmerking:

  1. Eergisteren gemaakt voor m'n zoon van 11; hij mag o.a. geen ei en melk. Ik had geen opklopbare sojaroom in huis. Maar in alternatieve monchoutaart gebruik ik sojavla, dus dat maar gebruikt (oeps, 70 gram) en ik had geen sinaasappels, maar heb twee mandarijntjes geperst; werd ook heel lekker. Er is hier geen aardbeiensojayoghurt meer te koop, maar ik had wel naturel in huis en heb daar gewoon wat (extra) suiker doorheen geroerd. Ik heb geen 3, maar 4 blaadjes gelatine laten weken en heb de vierde door 125 gram verhitte bosbessenjam gedaan. Ik was bang dat dat wat te nat was, maar na opstijven was het toch goed gelukt. Wel brak de cake al finaal in tweeën met de eerste poging tot oprollen, en later scheurde hij nog op twee plekken. Rol jij hem al op als hij nog helemaal heet is? Zo ja, hoe pak je hem dan beet? Maar ik heb om het bakpapier twee elastiekjes gedaan om terugrollen te voorkomen, heb de hele handel in een broodzak geschoven en het zo in de koelkast gedaan.
    Prima te eten en m'n zoontje is er heel blij mee. Dus die gaan we vast nog wel eens maken.
    Dank je wel voor je recept!

    Petra W.-S.

    BeantwoordenVerwijderen