Header

Header

zondag 22 juni 2014

Brosse pinda koeken zonder melk en ei!



Deze koeken zijn heerlijk! Redelijk makkelijk te maken. Als ik dit zou kopen in de supermarkt of bij de bakker zou ik zeker weten dat ik ze niet kan eten, er zit namelijk altijd ei in dit soort koeken. Gelukkig heb ik een vervanger en kan ik ze nu zelf fabriceren!
Je zult misschien denken; maar er zitten wel noten in. Dat klopt, maar vreemd genoeg ben ik niet allergisch voor pinda's! Gelukkig maar, want nu kan ik heerlijk genieten van het maken en eten van deze koeken!





Ingredënten:

100 gram zachte plantaardige margarine (bv Wajang)
75 gram pindakaas
90 gram kristalsuiker
90 gram donkere basterdsuiker
 3 tl No-egg (vervanging van 2 eieren)
1/2 tl vanille extract
120 gram bloem
 1/2 theelepel baking soda (zuiveringszout)
 50 gram pinda’s (in groffe stukjes gehakt)
optioneel: 90 gram chocolate chips


Bereidingswijze: 

De oven moet voorverwarmd worden op 180 graden boven- en onderwarmte.

Meng de boter met de pindakaas met een mixer tot een zachte en goed gemengde substantie. Voeg vervolgens allebei de soorten suiker toe en mix tot het goed gemengd is. Meng ondertussen de no-egg met 4 tl water. Voeg het vanille extract en het no-egg mengsel toe en mix tot alles is opgenomen. Vervolgens kan het bloemmengsel toegevoegd worden. Dit meng ik handmatig met de boter, omdat mijn standmixer het niet goed kan mengen door de stevigheid van het deeg. Voeg vervolgens de stukjes pinda toe en eventueel de chocolade. Meng dit ook goed door het deeg.

Schep bolletjes deeg op een bakplaat, laat genoeg ruimte tussen de bolletjes in, want het deeg smelt als het ware en wordt op die manier een ronde koek. Met zoveel ruimte kan het precies:
 
Ze moeten 16 minuten in de oven. Laat ze afkoelen op een rooster. Ze zijn het lekkerst als ze net gebakken zijn natuurlijk, maar je kunt ze ook goed bewaren.


Met deze hoeveelheid deeg kun je ongeveer 15 koeken maken. Ik heb een deel van het deeg ingevroren. Op die manier kan ik op een ander moment snel wat koeken bakken, heel handig!

Dit recept is vrij van ei en melk. Er zitten wel pinda's in, maar geen andere noten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten